Minecraft'da aylar geçirmedim, hayatta kalma ya da sandbox oyunlarında çoğunlukla bir süre içinde hedef koyup onu yaptıktan sonra bir daha yıllarca yüzüne bakmıyorum. Birçok arkadaşım çıktığında, şehirler, medeniyetler kurarken ahh ne güzel diyip önüme dönmek durumunda kaldım. Tabii ki bu başta oyun sektörünü ve çevresinde başka ortamları ne kadar değiştirdiğini ve yıllar sonra dönemimize dair anlatılan hikayelerin başında geleceklerden biri olduğunu değiştirmiyor. Bu arada sandbox için de güzel bir türkçeleştirme bulmamız gerekiyor eğer direkt olarak ingilizce kullanmayacaksak. Ama o toparlanmış, deneme ortamı, herşey içinde ama bütün değil hissiyatını veren bir kelime bütünü olması gerekiyor, kum kutusu bunu karşılamıyor sezgisel olarak bence. Mob un düşmanı karşılamadığına da sonra değinirim.
Çok oynamasam da, oyunlarda ölmeyi seven bir insan olarak bolca moba/düşmana bulaşmıştım, zira bu sebeple Creeper, Skeleton, Zombie, Cave Spider gibi standart tipleri hatırlıyorum. Tabii ki Elder Guardian, Ghast, Killer Bunny gibi daha enderleri de var. Ben hatırlamıyorum ama Ender Dragon, ve Wither gibi Boss larda mevcutmuş. Bunların hepsinde oyuncuları tespit etme kabiliyeti değişebiliyor ama bazı temel sınırlar söz konusu. Mesela birisi şöyle bir kod bulmuş:
EntityPlayer entityplayer = worldObj.getClosestPlayerToEntity(this, 16D);
if(entityplayer != null && canEntityBeSeen(entityplayer))
Bu demektir ki düşmanlar sizi 16 blok öteden farkedebiliyor. Kod hala geçerli mi bilmiyorum ama bu özellik minecraft ın kendi wikisinde de belirtilmiş. Hatta sadece görmek değil duymak için de 16 blok geçerli oluyor ama mesela düşmana daha yakın olan ama gözükmeyen bir düşman varsa ilgi odağı o olduğu düşman başka bir oyunucuyu göremeyebiliyor. Dediğim gibi her düşman için aynı mesafe geçerli değil, daha azını görmedim ama Enderman ve Enderdragon ların sesleri kesinlikle 50 blok öteye kadar gelebiliyor, kendi hislerinin bu bağlamda çok fazla olduğu 64 blokluk mesafeyi algılayabildikleri söyleniyor. Yine eski bir kaynakta şöyle bir kod var:
worldObj.getClosestPlayerToEntity(this, 100D);
Bu Ghast lerin 100 blok öteye kadar görebildiklerini gösteriyor, yine kod hala geçerli mi bilmiyorum ama Ghast lerin ve Guardian ların 100 blok öteyi sezebildikleri başka yerlerde de belirtilmiş. Bunların dışında muhtemelen boss olduğu için Wither ın da duyularının daha geniş kapsamlı olduğu söylenmiş. Başlamışken başka detay bilgilere de değineyim:
- Guardian ve Elder Guardian suda da ortaya çıkabiliyorlar bu sebeple bence yeti anlamında sınırları baya geniş.
- Uçamayan bir düşman yani Ghast ya da Blaze değilse 6 blok yüksekliteki bir noktada hareketsiz bekliyor.
- Eğer siz bir düşmanı duyuyorsanız, onu da sizi duyma ihtimali yüksek ama aranızda görülmeyi engelleyici blok olduğu sürece, bulunamamanız olası.
- Iron Golem, Snow Golem ve Wither ancak kullanıcılar tarafından yapılır.
- Yarım bloklarda mob/düşman ortaya çıkamaz/spawn.